Wil je graag sterker en gespierder worden, maar ga je liever niet naar de sportschool? Of wil je wel naar de sportschool, maar heb je simpelweg geen tijd om ernaartoe te gaan? In dit artikel deel ik een aantal handige tips met je voor als je graag thuis aan je spiermassa wil werken. Benieuwd geworden naar deze tips? Scroll dan gauw naar beneden!

Bron: Tunturi

De juiste gear

Natuurlijk kun je ook met enkel je lichaamsgewicht trainen, maar om het trainen leuk en effectief te houden mogen een aantal dingen niet ontbreken. Denk bijvoorbeeld aan een goede fitnessmat. Een fitnessmat zorgt voor extra comfort en voorkomt bovendien dat je last krijgt van een pijnlijke rug, knieën of polsen. Naast een fitnessmat mogen natuurlijk gewichten als dumbbells en kettlebells niet ontbreken.

Doe vooral compound-oefeningen

Wist je dat er twee soorten kracht-oefeningen bestaan? Allereerst zijn er de zogenaamde ‘isolatie-oefeningen’. Bij dit type oefening richt je je op één spiergroep per keer. Je kunt je hiermee dus heer gericht focussen op bepaalde spieren. Naast isolatie-oefeningen zijn er ook nog de zogeheten ‘compound-oefeningen’ waarmee je meerdere spiergroepen tegelijkertijd traint. Dit maakt compound-oefeningen dan ook effectiever voor het aanmaken van spiermassa. Daarnaast verbeter je met dit soort oefeningen je spiercoördinatie en je balans.

Compound-oefeningen worden doorgaans vooral gedaan met dumbbells, halterschijven en andere losse gewichten. Veel van deze oefeningen kun je doen in combinatie met een fitnessbank. Als je thuis wil trainen, is het aanschaffen van een goede fitnessbank dan ook een slimme investeringen!

Maak een doel en een schema

Om effectief te kunnen trainen is het belangrijk om doelen te stellen en om een schema te maken. Vraag je allereerst af wat je precies wilt bereiken. Het helpt om deze doelstelling zo concreet mogelijk te maken. Droom groot, maar maak het bereikbaar door bijvoorbeeld een aantal tussendoelstellingen te bepalen. Je zult zeker merken dat dit in je voordeel werkt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *