Zelfstandig thuis wonen

Een belangrijke factor waardoor ouderen niet meer thuis kunnen wonen zijn de lichamelijke en geestelijke aandoeningen. Voeding kan hierbij een belangrijke rol vervullen. Door ongezonde voeding kan de kans vergroot worden op bijvoorbeeld diabetes, hart- en vaatproblematiek, kanker, osteoporose, dementie, en over- en ondergewicht. Mensen die lijden aan deze kwalen hebben vaak minder goede mogelijkheden om thuis te kunnen blijven wonen omdat ze bijvoorbeeld snel moe worden en hierdoor niet meer de trap op kunnen lopen of boodschappen kunnen doen. Lees meer in het artikel over gezonde voeding voor ouderen.

Gezonde voeding

Een van de belangrijkste factoren die de kans op allerlei ouderdomskwalen verkleint is een dagelijkse gezonde en warme maaltijd. Veel ouderen hebben moeite met het eten van een energierijke maaltijd. Dit heeft bijvoorbeeld ondervoeding als gevolg. Tafeltje dekje biedt veel voordelen. Hierbij ontvangen ouderen een warme maaltijd aan huis. Vaak is het een dagmenu, eventueel met een soep en dessert achteraf. De maaltijden worden vers bereid en zitten vol met groenten en andere belangrijke voedingsstoffen. Voor ouderen is het in het bijzonder belangrijk om een gezonde zoutarme maaltijd te eten. Dit om de kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten te verkleinen.

Beweging

Uit onderzoek blijkt dat naarmate we ouder worden we steeds minder gaan bewegen. Is dit eigenlijk wel zo erg ? Waar is het bewegen eigenlijk goed voor ? Uit onderzoek blijkt dat bewegen goed is voor de volgende processen:

  1. bewegen vertraagt het proces van ouder worden waardoor u langer vitaal blijft.
  2. bewegen geeft energie, het is goed voor de geest .

Zelfstandig thuis wonen betekent dat veel activiteiten zelf uitgevoerd moeten worden. Zelf boodschappen halen, koken, stofzuigen, de was doen, ramen wassen, en zelf administratie doen. Belangrijk is dus om kracht, conditie, balans en geestelijke kracht op peil te houden door regelmatig te bewegen. Bovendien krijgen mensen die voldoende bewegen minder snel last van kwalen zoals diabetes II , hart- en vaatziekten, beroerte, dementie en depressie. Dus voldoende bewegen draagt ertoe bij dat u langer thuis kunt blijven wonen. Lees meer in het artikel over gezond bewegen voor ouderen.

Sociaal-psychologische aspecten

Het is van groot belang om oog te hebben voor de beleving van gezondheid. Het blijkt dat ouderen die sociaal actief blijven, door bijvoorbeeld lid te worden van leesclubs, sportclubs, kaartclubs maar ook die lid zijn van kerkgenootschappen minder last hebben van ouderdomskwalen, dit geldt o.a. voor depressie. Het is echter ook van belang om mensen die geen zin in hebben in deze activiteiten hier niet onnodig in te stimuleren. Dit is van belang voor bijvoorbeeld sociale wijkteams en wijkverpleegkundigen om oog te hebben voor dat de ene mens de situatie thuis totaal anders kan beleven dan de andere. De kracht van het nieuwe overheidsbeleid is dat ieder in zijn eigen kracht zo zelfstandig mogelijk thuis kan blijven wonen. Als iemands welzijn niet wordt bevorderd door lid te worden van een club, kan het meedoen aan deze club juist welzijn verminderd werken. Lees hierover in het artikel over sociaal-psychologische aspecten van het voorkomen van ouderdomskwalen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *